27 zaskakujących faktów na temat snu.

1. Przeciętny człowiek spędza około 649,401 godzin swojego życia na spaniu.

2. Niewidomi często mają problemy ze spaniem ponieważ światło słoneczne jest ważne przy regulacji cyklu dobowego organizmu.

Około połowa wszystkich osób niewidomych, którzy w ogóle nie postrzegają światła cierpi na 24-godzinne zaburzenia snu bo ich wewnętrzny zegar nie zgadza się z cyklem dnia i nocy.

3. W ciągu nocy kiedy zbliża się pełnia księżyca śpimy o kilka minut mniej.

Badania wykazały, że podczas pełni ludzie mają płytszy sen i śpią mniej niż przy innych fazach księżyca, nawet jeśli śpią w pokoju bez okien.

4. Spalasz więcej kalorii oglądając telewizję niż śpiąc.

Ale nie jest to kolejna wymówka do tego aby oglądać jeszcze więcej seriali.

5. Możesz śnić tylko o twarzach takich, które już widziałeś.

6. Prawdopodobnie wcale nie potrzebujesz 8 godzin nieprzerwanego snu każdego dnia.

Nie istnieje żadna magiczna liczba godzin, którą każdy z nas musi przespać.

7. Przeciętny człowiek budzi się około 6 razy w ciągu nocy.

8. Wstawanie w środku nocy kiedyś było czymś normalnym.

Istnieją dowody na to, że do późnych lat XVII wieku ludzie dzielili sobie na noc na dwie części i wstawali na godzinkę lub dwie.

9. Ludzie, którzy śpią 6,5-7,5 godzin dziennie zwykle żyją dłużej.

Jednak nie jest jeszcze potwierdzone czy można wydłużyć długość życia człowieka poprzez wydłużenie lub skrócenie jego czasu spania.

10. Kobiety, które śpią mniej niż 5 godzin dziennie są bardziej narażone na przyrost wagi niż te, które śpią więcej niż 7 godzin.

11. Rożne zwierzęta potrzebują różnej długości snu.

Żyrafy np. potrzebują średnio 1,9 godzin dziennie, natomiast koty aż 12 godzin.

12. Niektóre zwierzęta muszą się obudzić ze snu zimowego aby się wyspać.

Naukowcy nie mają pojęcia dlaczego.

13. 12% ludzi miewa czarno-białe sny. Przed wynalezieniem kolorowej telewizji odsetek ten wynosił 75%.

14. Nieważne jak bardzo byś się starał nie jesteś w stanie diametralnie zmienić swojego wewnętrznego zegara.

Naukowcy odkryli białko znajdujące się w komórkach, które powstrzymuje nas przed zmianą przyzwyczajeń. A więc np. ludzie, którzy są nocnymi markami, nimi pozostaną.

15. Najdłuższy zarejestrowany okres bez snu wynosi 11 dni.

Rekord należy do Randy’iego Gardnera, który w 1964 roku nie spał przez 264 godziny i 12 minut. . Było parę innych osób, które twierdziły, że wytrzymały bez snu dłużej, jednak w tej kategorii rejestr do księgi Guinnessa nie jest już prowadzony ze względu na ryzyko związane ze zdrowiem.

16. Delfiny mogą być aktywne przez 15 dni lub nawet więcej, dzięki temu, że zasypiają tylko w połowie.

Umożliwia im to  kontynuowanie oddychania oraz zapewnia ochronę na wypadek ataku rekinów.

17. Kaczki również mają zdolność do spania z „wyłączoną” tylko połową mózgu.

Śpią w rzędach, więc te na zewnątrz pilnują reszty, a te w środku mogą spokojnie „spać” obiema częściami mózgu.

18. Człowiek najprawdopodobniej jest jedną z nielicznych istot żywych, które nie potrafią utrzymać połowy mózgu na jawie.

Lista zwierząt jest całkiem długa.

19. Jeżeli zaśnięcie zajmuje Ci mniej niż 5 minut, to prawdopodobnie śpisz za mało.

Idealny czas od momentu położenia się do zaśnięcia wynosi około 10 minut.

20. Ludzie pozbawieni snu podejmują ryzykowne decyzje, ponieważ są za bardzo optymistyczni.

Brak snu sprawia, że jesteś bardziej wrażliwy na wszystkie pozytywne aspekty, ale mniej na negatywne konsekwencje.

21. Właściwie brak snu można porównać do bycia pijanym.

Badania wykazują, że po 17-19 godzinach bez snu, ludzie na testach zachowują się podobnie, do tych którzy spożyli niewielkie ilości alkoholu. Przy dłuższym czasie bez snu –  nawet gorzej.

22. Zaburzenia snu, spowodowane nocnym trybem życia są zaliczane do potencjalnych przyczyn powstawania raka.

Badania wykazały, że długoterminowa praca na drugą zmianę zwiększa ryzyko raka piersi u kobiet w porównaniu z tymi niepracującymi w nocy.

23. Niestety nie możesz uniknąć problemów ze snem dzięki opuszczeniu Ziemi.

Podróż w kosmos prawdopodobnie wszystko by tylko pogorszyła. Bez naturalnego cyklu dnia i nocy wewnętrzne zegary kosmonautów zaczynają się desynchronizować.

24. Ale są też dobre wiadomości! Możesz nadrobić stracony sen.

Jednak musisz nadrobić dokładnie wszystkie godziny, które straciłeś. Jeśli np. przez cały rok traciłeś jedną godzinę snu dziennie, to masz ponad dwa tygodnie do nadrobienia. Lepiej już zaczynaj.

25. Podczas snu wzmacniasz wspomnienia z minionego dnia.

Jednak do tego potrzeba odpowiedniej ilości przespanych godzin, aby stało się to prawidłowo.

26. Może się nawet zdarzyć, że nauczysz się nowych rzeczy.

W ubiegłym roku śpiącym uczestnikom badania puszczono odgłosy towarzyszące kanalizacji razem z zapachem. Gdy się obudzili, odgłosy wywołały w nich reakcję „wąchania” chociaż zapach już dawno opuścił pomieszczenie.

27. A więc jeśli czujesz się zmęczony, to teraz masz dobrą wymówkę, żeby się położyć.

Nawet jeśli to będzie tylko drzemka.

Chcesz więcej?