Rozrywka

22 kolorowe obrazy celebrujące siłę i piękno kobiet z różnych kultur

Meksykańska artystka Yael Medrez Pier ożywia barwny świat kobiet rdzennych przez swoje kolorowe obrazy olejne. Jej prace wychwalają piękno, siłę i odporność kobiet, oddając z niezwykłą dokładnością tkaniny i tradycyjne stroje.

W serii Woven Heritage: A Window into Cultural Richness and Humanity through Ethnic Women’s Pioneering Textiles Medrez Pier przedstawia kobiety z całego świata — od Meksyku po Indie i Hiszpanię — ukazując ich kultury, obyczaje i historie. Poniżej znajdziesz jej poruszające, pełne kolorów portrety.

„María Rosa”

Jako artystka szukam inspiracji w otaczającym mnie świecie. Tego lata, odwiedzając targ rękodzieła, przyciągnęło mnie stoisko należące do Marii Rosy Medina Ramirez, 76-letniej dziewiarki i hafciarki. Jej tkaniny wyróżniały się wyrafinowanymi, misternymi wzorami.

Jej dłonie, mimo lat i śladów pracy, poruszały się z precyzją i wdziękiem. Poprosiłam ją, by zgodziła się na szkicowanie podczas pracy; przez kilka popołudni obserwowałam ją i szkicowałam, skupiając się na jej dłoniach. Gdy obraz był gotowy, zaprosiłam ją do pracowni — przyszła z dziećmi i z wzruszeniem dotknęła płótna. Opowiedziała mi o swoim życiu: o dorastaniu w biedzie w Rosalito w stanie Guanajuato, o tym, że nauczyła się rzemiosła sama, o małżeństwie, trzynastu dzieciach i licznych wnukach.

„Nwentoma”

Właśnie ukończyłam obraz Nwentoma, przedstawiający Ghańską kobietę w imponującym stroju z tkaniny Kente. To chyba moje ulubione dzieło z tej serii — oddaje piękno afrykańskiej kultury, które bywa pomijane w zachodniej sztuce. Ghana to kraj bogactwa i kolorów, a ludzie emanują tam godnością i wytrwałością. Gdyby świat potrafił kochać różnorodność odcieni skóry tak, jak ja, może byłoby mniej cierpienia.

„Lehenga”

„Pájaro De Fuego”

W lipcu 2018 roku wybrałam się do Oaxaki, by uchwycić jej atmosferę i mieszkańców szkicami, rysunkami i zdjęciami. W czasie obchodów Guelaguetza, największego regionalnego festiwalu, spotkałam kobietę w zachwycającym, tradycyjnym stroju. Zoila, z gminy San Pedro Pochutla, opowiedziała mi, że sama szyje swoje kreacje. Zainspirowana jej urodą i kreatywnością, namalowałam ją na tle skal wulkanicznych — hołd jej pochodzeniu i twórczej odwadze.

„Sotz’il”

Badam bogactwo kultury Tzotzil z wyżyn Chiapas w Meksyku. Słyną z unikatowych tkanin, które odzwierciedlają wielowiekowe tradycje i głębokie związki z korzeniami Majów. W miarę powstawania tej serii odkryłam, że różnorodność tkanin z całego świata otwiera globalny dialog i pokazuje nieskończone możliwości artystyczne.

„Día De Los Muertos”

Ten obraz niesie w sobie ducha wyjątkowo meksykańskich obchodów, które zamieniają pamięć w żywą, pełną duszy celebrację życia. Día de los Muertos to nie żałoba, lecz radosne spotkanie: ulice i domy rozkwitają krotonami, świecami i ołtarzami z fotografiami, jedzeniem i przedmiotami bliskich. Zapach pan de muerto i kopalu zdaje się prowadzić duchy do domu — to święto, w którym życie i śmierć splatają się barwnie i głęboko osobiste.

„Half Of A Yellow Sun”

Obraz zrodził się z lektury nigeryjskich pisarzy, a szczególnie z Half of a Yellow Sun Chimamandy Ngozi Adichie. Opowieść tej powieści o wojnie biafrańskiej, snuta poprzez życie kobiet — ich ciszę, siłę i przetrwanie — utkwiła mi w głowie. Pomyślałam o tym, jak tradycyjny ubiór i gest kryją pamięć: dumę i ból równocześnie. Namalowałam kobietę w intensywnej żółci — symbolu nadziei, która mimo podziałów trwa dalej.

„Ixchel”

„Xhá’luu Na’bi’xiña” Wersja 2

„Yolanda”

Miałam zaszczyt przeprowadzić wywiad z Yolandą, modelką i inspiracją do tego obrazu. Pochodzi z Chenaló w stanie Chiapas — jej naturalna gracja natychmiast mnie urzekła. Początkowo nieśmiała, z trudem mówiła po hiszpańsku, więc rozmowę tłumaczyła jej kuzynka. Rodzina Yolandy tkwi w tradycji: tkaniny plecione przez miesiące, barwione roślinami i owadami. Jej miłość do korzeni i duma z rzemiosła były niezwykle poruszające.

„Pavoreal II”

W tej wersji chciałam zgłębić intensywne, meksykańskie kolory, zwłaszcza ikoniczny Rosa Mexicano. Tworząc wariację o innym podejściu chromatycznym, wykreowałam nową rzeczywistość — obraz zyskał odrębny głos i przekaz. Praca była dla mnie swobodniejsza, bardziej intuicyjna.

„Hanbok”

Portret kobiety w tradycyjnym hanboku inspirowany jest powieścią Kim Jiyoung, Born 1982 Cho Nam-Joo — opowieścią o wyzwaniach kobiet w społeczeństwie związanym z tradycją i oczekiwaniami płciowymi. Choć odziana w hanbok, kobieta patrzy z determinacją i zmysłowością — to napięcie między normą kulturową a wewnętrzną siłą. Praca ma odsłonić wytrwałość i zmieniającą się tożsamość współczesnych Koreanek.

„Xhá’luu Chal Betë”

Wychowanie w Meksyku ukształtowało moje spojrzenie na tamtejszą różnorodność kulturową. Ten obraz przedstawia piękną, rodzimą kobietę Istmena z Oaxaki. Podczas podróży unikałam turystycznych miejsc i odwiedzałam mniejsze miasteczka, gdzie kobiety nosiły misternie tkane, kolorowe chale — barwniki pozyskiwane z owoców, roślin i zwierząt. Chciałam oddać ich czystą paletę i surową atmosferę życia, w którym tradycja i trudności współistnieją.

„Tambacounda”

Uchwycenie istoty tej senegalskiej kobiety — jej piękna i wytrwałości — było prawdziwą przyjemnością. Chciałam pokazać jej siłę przez poważny wyraz twarzy, zestawiony z fakturowanym tłem symbolizującym trudne warunki życia i ubóstwo, które ją otaczają.

„The Red Obi”

W miarę jak pogrążam się w tej serii, coraz głębiej łączę się z własnym wnętrzem i z tym, jak postrzegam świat. Sztuka to zwierciadło duszy — wyraz naszych przekonań, myśli i działań. Jako artyści mamy odpowiedzialność rozświetlać rzeczywistość przez pryzmat światła i piękna.

„Madame Butterfly”

Będąc wielką fanką Pucciniego, poczułam potrzebę stworzenia dzieła inspirowanego operą Madame Butterfly. Surowe emocje i poruszająca opowieść opery głęboko na mnie oddziałują. Ten obraz jest częścią serii eksplorującej etniczność i tożsamość kulturową poprzez tkaniny.

„The Silk Road”

„Ixchel II”

„Tach’in”

To najambitniejszy obraz, jaki kiedykolwiek podjęłam. Wplotłam w niego wiele elementów, by opowiedzieć pełną historię: kobiety, martwa natura, nastrój i światło — każdy fragment miał współtworzyć narrację.

Kobiety na obrazie ucieleśniają Matkę Meksykę — opiekunki i żywicielki rodzin. Pomimo śladów ciężkiej pracy, emanują wyjątkowym pięknem. Ubrane w żywe kolory, każda przedstawia swoją opowieść; scena oddaje hołd codziennym boginiom Meksyku, gdzie gotowanie i troska traktowane są jak święte rytuały, a każdy detal ma znaczenie dla społecznej i duchowej roli kobiet.

„Banarasi Sari”

„Perfume Of The Timeless”

Obraz przedstawia dwie kobiety sprzedające owoce na ulicy Justo Sierra w historycznym centrum Mexico City — miejscu pełnym historii i osobistych wspomnień artystki. Ta brukowana ulica, stare drzwi i architektura łączą przeszłość z teraźniejszością. Patricia i Violeta, szwagierki prowadzące stoisko rodzinne na La Merced, sprzedają owoce zarówno na targu, jak i na ulicy. Mamey, papaya, zapote, pitaya, nanches, tejocote, guanabana czy capulín to owoce, które nie tylko smakują, ale też zachwycają wyglądem — surrealne, pełne życia i barw.

„Nelly Evelia”

To celebracja sztuki i meksykańskiego rzemiosła — połączenie dwóch światów, które głęboko cenię. Hafty Huichol fascynują mnie precyzją, symboliką i rytmem wizualnym. Zbierałam takie eksponaty przez lata, a w tym obrazie chciałam wprowadzić elementy koralikowe nie tylko jako dekorację, lecz jako integralną część struktury i znaczenia pracy.

To dzieło namacalne i współczesne — portret Nelly Evelii, huicholskiej artystki, która współpracowała ze mną w pracowni. Jej obecność jest wyczuwalna w obrazie nie tylko poprzez wizerunek, lecz także przez materiały i formę. Chcę dalej łączyć sztukę wysoką z meksykańskim rzemiosłem, by tworzyć bogatsze, wielowarstwowe opowieści.

Reklama

Share

Najnowsze

44 historie, kiedy szczęście uratowało życie

Życie potrafi zaskakiwać, a czasem dopiero po fakcie odkrywamy, jak blisko byliśmy katastrofy. Użytkownik Reddita…

26 minut temu

30 historii z pracy w ochronie zdrowia psychicznego, które zostają w pamięci

Każda praca bywa trudna i wymaga poświęceń. Zawody związane z opieką psychiatryczną często są źle…

1 godzinę temu

„To są moi prawdziwi rodzice”: 36 dorosłych o tym, jak czują się z bycia adoptowanymi

Według badań z 2022 roku około 5 milionów Amerykanów zostało adoptowanych, a między 2% a…

2 godziny temu

Jeśli uważasz, że świat jest okropny te 50 przyjaźni zwierząt może zmienić Twoje zdanie

Mamy dla Was prawdziwą ucztę dla oczu! Dla miłośników słodkości przygotowaliśmy zbiór najcieplejszych zdjęć pokazujących…

22 godziny temu

23 przerażające wątki, które utkwią w pamięci na długo po ich przeczytaniu

Najbardziej niepokojące historie to te prawdziwe. Duchy i potwory mogą przestraszyć, ale łatwo je zbagatelizować.…

23 godziny temu

Moje ulubione pomysły na reklamy na autobusach

Dla wielu ludzi autobus to po prostu środek transportu, ale kreatywni twórcy reklam widzą w…

1 dzień temu