Kategorie: Rozrywka

33 ukryte smaczki w Ratatouille, które zauważyli tylko uważni widzowie

Ratatouille z 2007 roku to jedno z tych animowanych dzieł, które zostają z widzem na długo. Piękne wizualnie, pełne ciepła i… o jedzeniu w Paryżu — czego tu nie kochać? To też film, który nagradza obserwację: kryje w sobie mnóstwo drobnych detali i ukrytych nawiązań, które uprzyjemniają kolejne seanse.

Twórcy z Pixar zadbali, by każdy ruch, rekwizyt i decyzja scenograficzna wnosiły coś do opowieści — czasem w sposób bardzo subtelny. Oto 33 najmniejsze smaczki, które dostrzegli najbardziej uważni fani.

Dla sceny, w której Linguini wskakuje do rzeki i jest mokry, poproszono członka ekipy (Kesten Migdal) o wejście do basenu w mundurku kucharskim, by sprawdzić, gdzie strój przylega do ciała, gdy jest mokry

Aby animacja zachowywała realizm, obserwowano, w jaki sposób mokry uniform przykleja się do ciała — potem przeniesiono te obserwacje na ruchy postaci i fakturę materiału w filmie.

Colette ma na przedramieniu oparzenie od rusztu piekarnika — to częsta kontuzja profesjonalnych kucharzy

Drobny, ale realistyczny detal podkreślający, że postać to doświadczona szefowa kuchni, spędzająca długie godziny przy gorących urządzeniach.

Ratatouille, które przygotowuje Rémy, zaprojektował szef Thomas Keller — to prawdziwy przepis, którego wykonanie zajmuje co najmniej cztery godziny

W filmie pojawia się autentyczna kulinarna precyzja: danie oparte jest na rzeczywistych technikach i czasie przygotowania, co podkreśla szacunek twórców dla kuchni.

Nie wszystkie easter eggi są wyłącznie wizualne — w kanałach słychać delikatne odniesienie dźwiękowe do atrakcji „Pirates of the Caribbean” jako ukłon w stronę Disney

Niektóre ukryte detale to subtelne dźwiękowe cytaty, które mogą umknąć, jeśli nie słuchamy bardzo uważnie.

W filmie pojawia się też charakterystyczna ciężarówka z pizzą — drobne mrugnięcie okiem do fanów poprzednich produkcji studia.

Po porażce Cars na Oscarach z powodu wykorzystania motion capture, Pixar umieścił na końcu Ratatouille „gwarancję jakości”, przypominając, że animacja jest tworzona klatka po klatce ręcznie

To subtelne przypomnienie o rzemiośle i dbałości studia o tradycyjne techniki animacji.

Pierwszą rzeczą, jaką robi Rémy w kuchni, jest wpadnięcie do zlewu pełnego mydła i wody — by nie zanieczyścić późniejszych potraw

Ten gest to inteligentny sposób pokazania, że Rémy traktuje higienę i bezpieczeństwo żywności bardzo poważnie.

Pies warczący na Rémy’ego to Doug z filmu Gdzie jest Nemo? — postać znana z innego studia

Takie nawiązania to zabawny zwyczaj animatorów, którzy ukrywają znajome sylwetki czy charaktery w tle.

W wielu plakatach, etykietach i szyldach w Paryżu ukryte są nazwiska osób związanych z produkcją filmu

To dyskretne wyróżnienia członków ekipy — na przykład etykieta wina odnosi się do producenta wykonawczego, a nazwa makaronu do konkretnego animatora.

Maszyna do pisania Antona Ego przypomina czaszkę, a jego gabinet kształtem nawiązuje do trumny

Kostiumografia i scenografia wykorzystują metaforykę, aby wizualnie podkreślić surowość i ostry charakter krytyka kulinarnego.

Twarz Antona Ego staje się mniej blada po spróbowaniu ratatouille — symbol przemiany jego emocji wobec jedzenia

Zmiana kolorystyki cery to subtelny sposób pokazania, że doświadczenie kulinarne przywraca mu wspomnienia i życie.

Rémy chodzi na dwóch łapach, by chronić przednie łapki i zachować je w czystości

To praktyczny wybór postaci, który tłumaczy, dlaczego szczur potrafi tak precyzyjnie gotować.

Twórcy odwiedzili Paryż, co zaowocowało autentycznymi wyborami lokalizacji — pod mostem Aleksandra III rozgrywa się scena, w której Rémy i Linguini nawiązują współpracę

Bezpośrednia obserwacja miejsca pomogła oddać atmosferę i szczegóły architektury, które widać w filmie.

Podczas nagrywania sceny, w której Rémy przytula ojca Django, aktor Patton Oswalt przytulił reżysera Brada Birda, by nagranie brzmiało bardziej prawdziwie

Takie techniki pracy studyjnej pomagają uzyskać naturalność intonacji i emocji w dubbingu.

Z jedzenia Rémy’ego Anton przypomina sobie potrawy matki — pojawiają się wskazówki sugerujące, że Rémy dorastał w domu matki Antona, obserwując jej sposób gotowania

To delikatne powiązanie historii Rémy’ego z przeszłością krytyka wyjaśnia jego silną reakcję na danie.

Mim w tle to Bomb Voyage z Iniemamocnych — kolejne ukryte nawiązanie do innych produkcji

Animatorzy często powtarzają rozpoznawalne sylwetki jako żart czy hołd dla wcześniejszych projektów.

Linguini ma na ręce ślad ugryzienia po tym, jak wcześniej ugryzł go Rémy

Drobny, spójny detal świadczący o ciągłości wydarzeń i pamięci postaci.

Przeglądając książkę kucharską w kanałach, Rémy przewraca stronę z listą stanowisk w kuchni Gusteau — to wyjaśnia, skąd zna później role personelu

Taki moment pomaga logicznie połączyć zdolności Rémy’ego z wiedzą o funkcjonowaniu profesjonalnej kuchni.

Linguini proponuje ukryć Rémy’ego w spodniach podczas drugiego dnia w pracy — majtki mają wzór z logo Iniemamocnych

Kolejne drobne nawiązanie do filmowego uniwersum i humorystyczny detal garderoby.

Podczas krojenia porów na desce widoczna jest zielona smuga — dokładnie jak przy krojeniu warzyw — a na dłoni wciąż widać ślady ugryzienia

Takie małe elementy zwiększają wiarygodność aktorów i ich codziennych gestów w kuchni.

Rémy używa jako kubka nakrętki od pasty do zębów

Praktyczne wykorzystanie przedmiotów codziennego użytku pokazuje pomysłowość postaci gryzonia.

W filmie Cars 2 w Paryżu pojawia się restauracja „Gastow’s” — bezpośredni ukłon w stronę Gusteau’s z Ratatouille

To przykład, jak twórcy łączą światy różnych produkcji drobnymi aluzjami w tle.

W scenie finałowej filiżanki to naparstki, talerze wyglądają jak guziki, a sztućce przypominają szpilki

Kreatywne użycie codziennych obiektów, które w miniaturowym ujęciu nabierają nowego znaczenia.

Przed wizytą krytyka Anton Ego, Linguini wygłasza „inspirujące” przemówienie — jego długość i intensywność wyczerpują personel

Scena pokazuje napięcie i presję panującą w kuchni tuż przed ważną obsługą — i robi to w bardzo realistyczny sposób.

Widzimy butelkę wina z nazwiskiem Lasseter — John Lasseter ma w rzeczywistości winnicę, a etykieta nawiązuje do jego nazwiska

To ukłon w stronę jednej z rzeczywistych osób związanych z przemysłem filmowym.

Trwa dyskusja, w jakich latach dokładnie dzieje się akcja filmu — niektórzy widzą tu lata 60., inne detale wskazują na okres kilka lat po 2004

Rekwizyty i technologia w tle mieszają stylistyki, co sprawia, że dokładne datowanie pozostaje przedmiotem sporów fanów.

Gdy Rémy eksploruje kamienicę, widzi kobietę z pistoletem, po chwili para się całuje — później Rémy namawia Linguiniego, żeby go pocałował, gdy Colette ma użyć gazu pieprzowego

To drobne, zabawne echo krótkiej sceny z początku filmu, pokazujące spójność i wyczucie humoru twórców.

Reżyser Brad Bird wybrał Pattona Oswalta na głos Rémy’ego po usłyszeniu jego stand-upu o jedzeniu

Dobrze dobrany aktor głosowy wniósł do postaci ciepło, energię i komediowy timing niezbędny dla Rémy’ego.

Na okładce książki kucharskiej „Anyone Can Cook” można dostrzec imię Gusteau — Auguste — które jest anagramem jego nazwiska

To sprytne literackie nawiązanie dodające warstwę symboliki do postaci założyciela kuchni.

Takie same chińskie pudełka na wynos pojawiają się w A Bug’s Life, Ratatouille i Inside Out

Powtarzający się rekwizyt to rodzaj wewnętrznego żartu między produkcjami studia.

Linia „Wezwij mojego prawnika!” to czysty zabieg ekspozycyjny — telefon Skinnera to linia stacjonarna, nie ma sekretarki i nikt nie odbiera; rozmawia z sygnałem zajętości

To komiczny przykład dialogu, który ma wyjaśnić sytuację, nawet jeśli z technicznego punktu widzenia jest absurdalny.

Pixar dba o detale: ślady deszczu na szybie, gdy Rémy obserwuje kuchnię

Drobne efekty pogodowe i ślady na powierzchniach dodają scenom głębi i realizmu, które widoczne są tylko przy uważnym oglądaniu.

Para kochanków z początku filmu pojawia się ponownie podczas pościgu, gdy Skinner wpada do wody

To miły zabieg montażowy, który spina wątki i przypomina o wcześniejszych wydarzeniach.

Plakat ze zdjęciem inspektora sanitarnego pojawia się za każdym razem, gdy pokazana jest ta część restauracji

Powtarzający się element scenografii buduje poczucie niepokoju i stałego zagrożenia dla personelu kuchni.

Gdy Rémy i Linguini gotują razem, Linguini wsypuje pudełko makaronu „Bouchiba” — ukłon w stronę animatora Bolhema Bouchiby

Takie drobne „podziękowania” dla członków ekipy są rozsiane po całym filmie.

Szef Skinner jest zazdrosny o sukcesy Linguiniego, lecz sam staje się obiektem zainteresowania mediów — w gazecie piszą o jego skoku do Sekwany

Drobny wątek medialny dodaje realizmu fabule i pokazuje konsekwencje publicznych akcji postaci.

W gazecie, którą czytają kucharze, znajduje się reklama trzystopniowej taboretu — tej samej, z której korzysta szef, obserwując jadalnię

To spójny detal scenograficzny, który łączy używane przedmioty z ich obecnością w otoczeniu bohaterów.

Reklama

Share

Najnowsze

„Najfajniejsza rzecz, jaką widziałem”: 50 razy, gdy drewno zamieniło się w coś niesamowitego

Drewno od zawsze fascynuje: od misternie rzeźbionych instrumentów, przez wiekowe świątynie, po rodzinne meble przekazywane…

1 godzinę temu

30 kotów pokazujących, jak trudno jest spać na drzewach

To, jak koty śpią, to zjawisko samo w sobie. Nie dlatego, że ich pozycje są…

3 godziny temu

45 razy, gdy dekoracje świąteczne były tak pomysłowe, że aż zaimponowały Świętemu Mikołajowi

Jesteśmy po uszy zanurzeni w świątecznym sezonie i nawet kolejne niespodzianki 2020 roku nie gaszą…

4 godziny temu

27 zdjęć psów przed i po adopcji, która odmieniła ich życie

Czego potrzebuje każdy dobry psiak i psiaczka? Stałego domu i ludzi, którzy kochają ich bezgranicznie.…

5 godzin temu

50 najserdeczniejszych zdjęć adoptowanych zwierząt miesiąca

Około 6,5 miliona zwierząt towarzyszących trafia co roku do schronisk w USA. Z tej liczby…

1 dzień temu

Ludzie Uchwycili Pierwsze Święta Swoich Kotów – 50 Zdjęć, Które Rozpuszczą Ci Serce

Świąteczna przerwa i towarzystwo zwierząt Rok bywał trudny dla wielu z nas, dlatego okres świąteczny…

1 dzień temu