Greenwashing. Czy kiedykolwiek o tym słyszałeś? Zasadniczo jest to fałszywe wrażenie, że firma lub jej produkty są bardziej przyjazne dla środowiska niż są w rzeczywistości. Dla firmy takiej jak Nestlé, jeden z największych na świecie producentów plastikowych śmieci, stała się niezbędnym narzędziem marketingowym.
Przez lata firma była w centrum wielu skandali i wielokrotnie pokazała, że mają niewiarygodnie niskie standardy etyczne i mało interesują się odpowiedzialnością społeczną. Z tych powodów akrobacje marketingowe, takie jak te, które mają być „popularne” i zachęcać ludzi do mówienia o nich w pozytywnym świetle, muszą być robione w rozmachem.
Ostatnio Nestlé Japan zyskało na popularności, zastępując błyszczące plastikowe opakowania papierowymi bardziej przyjaznymi dla środowiska. Do tego dodano dodatkowe instrukcje origami, dzięki czemu możesz stworzyć kultowego papierowego żurawia zamiast wyrzucać swoje odpady.
Największy na świecie producent żywności obiecał, że do 2025 r. 100% opakowań będzie nadawać się do recyklingu lub ponownego użycia, po tym, jak narastają naciski ze strony środowisk.
Kate Melges, działaczka Greenpeace Plastics, powiedziała: „Nestlé stworzył potwora, wytwarzając nieskończone ilości plastików, które pozostają w naszym środowisku przez całe życie.”
Organizacja pozarządowa prowadzi kampanię #PlasticMonster, której celem jest zatrzymanie produkcji plastików jednorazowego użytku. „Ponad 90% kiedykolwiek wyprodukowanego plastiku nie zostało poddane recyklingowi, ale firmy planują znacznie zwiększyć produkcję opakowań z tworzyw sztucznych w ciągu następnej dekady. Ludzie żyjący wzdłuż rzek i wybrzeży w Azji Południowo-Wschodniej oraz w innych społecznościach na całym świecie są najbardziej narażeni na zanieczyszczenie tworzywami sztucznymi. Chociaż prawdziwą przyczyną jest nadmierna produkcja plastików jednorazowego użytku do pakowania, społeczności te są często obwiniane za ten kryzys. Firmy takie jak Nestlé są faktycznie odpowiedzialne za plastikowego potwora, który niszczy naszą planetę. Ale mają też moc zabicia tego potwora poprzez zmniejszenie ilości produkowanego plastiku jednorazowego użytku.”
Nestlé oszacował, że nowa inicjatywa pomoże zmniejszyć ilość odpadów plastikowych marki o około 380 ton rocznie. Jednak niektórzy uważają, że nie jest to wystarczająco dużo.
„Oświadczenie Nestlé w sprawie opakowań z tworzyw sztucznych obejmuje więcej takich samych kroków, aby poradzić sobie z kryzysem, który pomógł stworzyć.” – mówi Graham Forbes, działacz Greenpeace Oceans. „Nie spowoduje to znaczącego przesunięcia w kierunku redukcji tworzyw sztucznych jednorazowego użytku w znaczący sposób i ustanowi niewiarygodnie niski standard jako największa firma branży spożywczej i napojów na świecie. To stwierdzenie jest pełne niejednoznacznych lub nieistniejących celów, opiera się na „ambicjach”, by działać lepiej i nakłada na konsumentów odpowiedzialność za oczyszczanie własnego zanieczyszczenia tworzywem, a nie na firmie. Uznany za jeden z najgorszych zanieczyszczeń plastikowych w czyszczeniach i audytach marek na całym świecie, Nestle jest odpowiedzialny za zrobienie więcej, aby rozwiązać ten problem. Ma pozycję i ma moc i zasoby, aby stopniowo wycofywać tworzywa sztuczne jednorazowego użytku w kierunku zerowego marnotrawstwa opakowań.”
Więc chociaż jest to dobry pierwszy krok KitKat Japan, coś, co zarówno pozytywnie wpływa na ograniczenie plastików jednorazowego użytku, jak i sprawia przyjemność konsumentom, potrzebujemy więcej od takich jak Nestlé. Wydaje się, że możemy mieć tylko nadzieję, że Nestlé dotrzyma obietnicy i nadal będzie ograniczać wpływ odpadów z tworzyw sztucznych. Niestety, ich doświadczenie w realizacji obietnic dotyczących zrównoważonego rozwoju nie budzi zaufania. Wielkie firmy, takie jak Nestlé, muszą być zmuszane do zmiany poprzez zachowania konsumentów, więc rób zakupy etycznie! Uderzajmy w przestępcze firmy tam, gdzie to boli – w ich kieszenie – tam, gdzie można zrobić prawdziwą różnicę!