Współczesna sztuka z mechanicznego klawisza
Dla wielu maszyna do pisania to relikt przeszłości, ale 23-letni student architektury James Cook udowadnia coś zupełnie innego. Tworzy znakomite prace, używając wyłącznie manualnych maszyn do pisania. Jego obrazy są niezwykle precyzyjne i szczegółowe — przedstawiają ludzi, architekturę, martwe natury i zwierzęta domowe.

Inspiracja, która zapoczątkowała pasję
Cook zainteresował się maszynami do pisania około sześć lat temu, gdy natrafił na historię człowieka z porażeniem mózgowym, który, nie mogąc trzymać ołówka ani pędzla, zaczął rysować właśnie tym narzędziem. Opowieść o Paulie Smithie — artyście, który przez dekady tworzył przy użyciu mechanicznej precyzji maszyny — stała się dla niego impulsem do wniesienia tej techniki do swoich studiów artystycznych.

Pierwsza maszyna i rosnąca kolekcja
Artysta kupił swoją pierwszą maszynę od starszego małżeństwa sprzedającego antyki. Chociaż kiedyś wiele osób je miało, dziś trudno je znaleźć — stały się zapomniane. Mimo to Cook zgromadził już około 30 różnych maszyn, z których korzysta przy tworzeniu swoich prac. Jego ulubioną jest model ’56 Oliver Courier — wszechstronna maszyna, z którą czuje się najbardziej związany i przy pomocy której powstała znaczna część jego rysunków.

Reklama
Nauka nowego „języka”
Tworzenie tego typu rysunków to żmudny proces, niczym nauka obcego alfabetu. Cook opisuje swoje początki jako chwiejne i nieco surowe — pierwszym większym projektem był rysunek Woolworth Building w Nowym Jorku. Praca polega na układaniu znaków interpunkcyjnych, liter i cyfr tak, by z dystansu ujawniły obraz.

Czasochłonność pracy
Czas wykonania rysunku zależy od wielu czynników — rozmiaru, skali i złożoności. Najbardziej skomplikowane prace potrafią zająć do 30 godzin. Cook pracuje na standardowym formacie A4 (to najczęstszy format papieru, jaki przyjmują maszyny do pisania), ale realizował także znacznie większe zamówienie: portret kobiety o wymiarach około 4 na 3 stopy, wykonany na trzech rolkach papieru i złożony z ponad 100 000 znaków.

Dlaczego architektura?
Cook od dziecka marzył, by zostać architektem, dlatego naturalnie częściej rysuje budynki niż portrety. W jego otoczeniu w Wielkiej Brytanii znajduje się wiele zabytkowych obiektów — wieże ciśnień, latarnie morskie, zamki — które od najmłodszych lat pobudzały jego wyobraźnię. Twierdzi, że prace architektoniczne wzbudzają większe zainteresowanie wśród oglądających jego rysunki wykonane maszyną do pisania.

Wystawy i dostępność prac
Cook prezentuje swoje prace na wystawach w Wielkiej Brytanii — można tam zobaczyć wybrane, najlepsze realizacje. Więcej informacji o jego twórczości znajdziesz na stronach i profilach, które artysta udostępnia publicznie.

Galeria prac — przykłady
Poniżej znajduje się zbiór zdjęć prezentujących różne prace Cooka, ilustrujące jego warsztat i różnorodność tematów — od architektury po portrety i martwe natury.























Jeśli chcesz zobaczyć więcej
Jeżeli zainteresowały Cię prace Cooka, warto poszukać aktualnych wystaw i publikacji prezentujących jego twórczość — to najlepszy sposób, by docenić skalę i detale tych niezwykłych rysunków.
Reklama
Współczesna sztuka z mechanicznego klawisza
Dla wielu maszyna do pisania to relikt przeszłości, ale 23-letni student architektury James Cook udowadnia coś zupełnie innego. Tworzy znakomite prace, używając wyłącznie manualnych maszyn do pisania. Jego obrazy są niezwykle precyzyjne i szczegółowe — przedstawiają ludzi, architekturę, martwe natury i zwierzęta domowe.
Inspiracja, która zapoczątkowała pasję
Cook zainteresował się maszynami do pisania około sześć lat temu, gdy natrafił na historię człowieka z porażeniem mózgowym, który, nie mogąc trzymać ołówka ani pędzla, zaczął rysować właśnie tym narzędziem. Opowieść o Paulie Smithie — artyście, który przez dekady tworzył przy użyciu mechanicznej precyzji maszyny — stała się dla niego impulsem do wniesienia tej techniki do swoich studiów artystycznych.
Pierwsza maszyna i rosnąca kolekcja
Artysta kupił swoją pierwszą maszynę od starszego małżeństwa sprzedającego antyki. Chociaż kiedyś wiele osób je miało, dziś trudno je znaleźć — stały się zapomniane. Mimo to Cook zgromadził już około 30 różnych maszyn, z których korzysta przy tworzeniu swoich prac. Jego ulubioną jest model ’56 Oliver Courier — wszechstronna maszyna, z którą czuje się najbardziej związany i przy pomocy której powstała znaczna część jego rysunków.
Nauka nowego „języka”
Tworzenie tego typu rysunków to żmudny proces, niczym nauka obcego alfabetu. Cook opisuje swoje początki jako chwiejne i nieco surowe — pierwszym większym projektem był rysunek Woolworth Building w Nowym Jorku. Praca polega na układaniu znaków interpunkcyjnych, liter i cyfr tak, by z dystansu ujawniły obraz.
Czasochłonność pracy
Czas wykonania rysunku zależy od wielu czynników — rozmiaru, skali i złożoności. Najbardziej skomplikowane prace potrafią zająć do 30 godzin. Cook pracuje na standardowym formacie A4 (to najczęstszy format papieru, jaki przyjmują maszyny do pisania), ale realizował także znacznie większe zamówienie: portret kobiety o wymiarach około 4 na 3 stopy, wykonany na trzech rolkach papieru i złożony z ponad 100 000 znaków.
Dlaczego architektura?
Cook od dziecka marzył, by zostać architektem, dlatego naturalnie częściej rysuje budynki niż portrety. W jego otoczeniu w Wielkiej Brytanii znajduje się wiele zabytkowych obiektów — wieże ciśnień, latarnie morskie, zamki — które od najmłodszych lat pobudzały jego wyobraźnię. Twierdzi, że prace architektoniczne wzbudzają większe zainteresowanie wśród oglądających jego rysunki wykonane maszyną do pisania.
Wystawy i dostępność prac
Cook prezentuje swoje prace na wystawach w Wielkiej Brytanii — można tam zobaczyć wybrane, najlepsze realizacje. Więcej informacji o jego twórczości znajdziesz na stronach i profilach, które artysta udostępnia publicznie.
Galeria prac — przykłady
Poniżej znajduje się zbiór zdjęć prezentujących różne prace Cooka, ilustrujące jego warsztat i różnorodność tematów — od architektury po portrety i martwe natury.
Jeśli chcesz zobaczyć więcej
Jeżeli zainteresowały Cię prace Cooka, warto poszukać aktualnych wystaw i publikacji prezentujących jego twórczość — to najlepszy sposób, by docenić skalę i detale tych niezwykłych rysunków.
















