Filtry podczerwieni są znane z tworzenia dziwnego, niesamowitego nastroju na zdjęciach, bez względu na to, co one przedstawiają. Dlatego użycie takiego filtra do już wyglądającego mrocznie miejsca, takiego jak Czarnobyl, może sprawić, że robione zdjęcia krajobrazowe będą jeszcze bardziej imponujące. Fotograf Władimir Migutin zrobił właśnie to podczas swojej podróży do miasta na Ukrainie, sławne z katastrofy nuklearnej.
„To była spontaniczna decyzja” – powiedział Vladimir. „Urodziłem się na Białorusi w 1986 r. (W tym samym roku, w którym miała miejsce katastrofa w Czarnobylu), w wieku 5 lat moja rodzina opuściła Związek Radziecki. Mam jasne wspomnienia z mojego wczesnego dzieciństwa i chciałem odwiedzić niektóre miejsca w Mińsku, aby zobaczyć, jak to się zmieniło od tamtej pory i spotkać tam kilku przyjaciół, a potem przyszedł mi do głowy pomysł odwiedzenia Czarnobyla: szukałem w Internecie grup, które odwiedzają to miejsce i mają ważną licencję wstępną i znalazłem grupę z Białorusi, która zaplanowała podróż na następny dzień.”
„Jedynym wyzwaniem, jakie ludzie mają podczas planowania takiej podróży, są ich przesądy – że to miejsce jest naprawdę niebezpieczne. Po przeczytaniu niektórych informacji w Internecie okazało się, że to wcale nie jest takie niebezpieczne. Nie odwiedzamy miejsc, gdzie poziomy promieniowania są śmiertelne.”
„Ciężko jest opisać atmosferę, którą czułem podczas tej podróży, ale to tak, jakbym był w pewnego rodzaju „raju” – uczucie, którego nie pamiętam od czasu mojej ostatniej wizyty w Kokedera (świątynia Moss w Japonii) dwa lata temu. Zawsze słyszymy o pochwałach matki natury, o tym, jak to ratuje bezużyteczne kreacje ludzi i podtrzymuje życie w ruinach. Cóż, to zawsze było odczuwalne, ale nigdy na tak wielką skalę, a to miejsce jest miejscem kontrastu. 30 lat po wydarzeniu, podczas gdy cywilizacja trzyma się z daleka, a lasy, zwierzęta, rośliny, wszystko wydaje się jak gdyby rozkwitało, ożywione przez matkę naturę, trochę to dziwne, ale naprawdę tak czułem.”
„Dla fotografii w podczerwieni i UV, wyjąłem z aparatu filtr lustrzany (ten, który blokuje fale podczerwieni i UV), zamieniłem go w ujęcie „Full-Spectrum”. Przepustka IR i filtry UV-Pass do ustawienia przed obiektywem.”